الرئيسية »  

التماسك المجتمعي في زمن الكورونا - Social Cohesion in Time of Coronavirus
24 كانون الأول 2020

أخبار المشروع

نبذة عن المشروع

تنفيذ اذاعة نساء اف ام لمشروع "التماسك المجتمعي في زمن الكورونا بدعم من الاتحاد الاوروبي

بدأت نساء اف ام بتنفيذ مشروع التماسك المجتمعي في زمن الكورونا في اكتوبر 2020 وسيستمر حتى مايو 2021.

يسعى المشروع الى تمكين الاستجابة الفعالة والحساسة للنزاع ل COVID-19  بطريقة تمنع المزيد من تدهور التماسك المجتمعي في السياقات الهشة.

يخدم المشروع هدفين:

  1. زيادة فعالية حساسية النوع الاجتماعي والصراع في الاستجابة لـ COVID-19.
  2. التخفيف من الآثار الضارة لأزمة COVID-19 على التماسك المجتمعي والاستقرار وجهود منع الصراع المستمرة.

أما بالنسبة لأنشطة المشروع ، فهو يتضمن عدة أنشطة قامت  Nisaa FM بتنفيذ البعض منها حتى الآن وستستمر في تنفيذ باقي الانشطة خلال فترة المشروع:

أولاً: اختيار 50 بطلًا (ذكور وإناث) من خلفيات اجتماعية واقتصادية مختلفة ومؤثرين اجتماعيين ومحليين ذوي اهتمامات وخبرات راسخة في منع العنف القائم على النوع الاجتماعي من مختلف أنحاء الضفة الغربية وقطاع غزة ، والذين سيشاركون في المشروع.

ثانيًا: 9 ورش عمل تدريبية عبر الإنترنت للابطال ال 50 الذين تم اختيارهم (ذكورا واناثا) ، لتعزيز الوعي بشكل أكبر بـ COVID-19 ، والقضايا المنبوذة ، مثل الحساسية تجاه النوع الاجتماعي ، والحساسية للنزاع ، والذكورية الإيجابية ، وعواقب العنف القائم على النوع الاجتماعي. يجب أن يكون المحتوى الإعلامي مبدعًا وجذابًا ومؤثرًا لجذب انتباه الآلاف من الفلسطينيين.

ثالثًا: 24 حلقة إذاعية سيتم إنتاجها وبثها عبر راديو نساء FM ، تركز على مواضيع مختلفة تتعلق بفيروس كورونا ، بما في ذلك العودة إلى العمل ، وتحديات العمل من المنزل كأم ، والعنف الأسري ، والفوارق بين الجنسين في الرعاية الصحية العامة. ، وتقييد حرية المرأة في الحركة من بين أمور أخرى.

رابعًا: الرسائل الإذاعية الشهرية ، سيتم بث إجمالي 1080 إعلانًا إذاعيًا عبر راديو نساء FM حول العنف القائم على النوع الاجتماعي وزيادة العنف خلال COVID-19.

خامساً: حملة اعلامية على وسائل التواصل الاجتماعي الخاصة بنساء اف ام (صفحة الفيسبوك والموقع الالكتروني) تتضمن الهاشتاغات والشعارات للترويج للمشروع وأنشطته.

 

Brief on the project

Nisaa FM – implementation of project: “Social Cohesion in time of Coronavirus” funded by the European Union (EU).

Nisaa FM initiated implementation of the project Social Cohesion in Time of Coronavirus in October/2020/ and it will continue until May/2021.

The project seeks to support an effective, conflict-sensitive response to COVID-19 in a way that prevents further deterioration of social cohesion in fragile contexts.

The project is serviced by two objectives:

  1.  Increase the effectiveness of gender and conflict-sensitivity to the COVID-19 response.
  2. Mitigate the harmful effects of the COVID-19 crisis on social cohesion, stability, and ongoing conflict prevention efforts.

As for the project activities, it includes several activities, which Nisaa FM has so far implemented and will continue to implement during the lifetime of the project:

First: The selection of 50 champions (males and females) from different socio-economic backgrounds, social and local influencers, with vested interests and experience in preventing GBV from various parts of the West Bank and Gaza Strip, who will participate in the project.

Second: 9 online training workshops for the 50 selected champions, promoting greater awareness of COVID-19, and relegated issues, such as gender sensitivity, conflict sensitivity, positive masculinities, and consequences of GBV. Media content must be creative, engaging, and impactful in order to garner the attention of thousands of Palestinians.  

Third: 24-radio episodes which will be produced and broadcast through Radio Nisaa FM, focusing on various topics related to COVID-19, including returning to work, the challenges of working from home as a mother, domestic violence, gender disparities in public healthcare, and limitation to women’s freedom of movement amongst others.

Fourth: Monthly Radio Messages, a total of 1080 radio spot will be broadcast through Radio Nisaa FM on GBV and the increased violence during COVID-19.

Fifth: A social media campaign on Radio Nisaa FM Facebook page and Website that will include hashtags and slogans to promote the project and its activities.